“İslam Dünyasında Güncel Sorunlar ve Çözümleri” başlıklı 12. Anadolu Buluşması, Anadolu Platformu Tertip Komitesi adına Mehmet Alpcan’ın “Sonuç Bildirisi”ni okumasıyla sona erdi.
“İslam Dünyasında Güncel Sorunlar ve Çözümleri” üst başlığıyla 13 Ağustos Pazar gününden beri Ankara Kızılcahamam’da devam eden 12. Anadolu Buluşması, Anadolu Platformu İstişare Kurulu Başkanı Zekeriya Şengöz’ün 18 Ağustos Cuma günü kapanış konuşmasını yapmasının ardından sona erdi.
“Sonuç Bildirisi”ni, Şengöz’ün konuşmasını müteakiben Anadolu Platformu Tertip Komitesi adına Mehmet Alpcan okudu.
12. Anadolu Buluşması
“İslam Dünyasında Güncel Sorunlar ve Çözümleri”
Sonuç Bildirisi
2006 yılından bu yana her yıl düzenli olarak gerçekleştirmeye çalıştığımız Anadolu Buluşmaları’nın 12.’sini tamamladık.
Geçen yıl 11. Anadolu Buluşmaları’nda “İslam Dünyasının Temel Sorunları”nı, bu yıl ise “Güncel Sorunları ve Çözümleri, Fikir, Ahlak, Siyaset ve Hareket” konularını ele aldık.
Bu tür sempozyumların bir genel değerlendirmeye ve samimi bir murakabeye imkân vermenin yanında, farklı düşünce ve tecrübelerin edinilmesine, eksiklerin ve hataların giderilmesine katkı sağladığına inanıyoruz. Sempozyum boyunca ortaya konulmuş yaklaşım ve önerilerin satır başlarını sizlerle paylaşmak istiyoruz.
Problemlerimizin çözümleri konusunda cesaret gösteremezsek bu problemlerle yaşamak zorunda kalacağız.
İslam konusundaki bütün bilgimiz, aslında İslam konusundaki cahilliğimizde gizlidir.
Din, millet ile şeriatın, yani tevhid ile hukukun birleşmesi neticesinde oluşan ilahi nizam ve terbiyenin adıdır.
İslam dünyasının başlıca sorunu yanlış din tasavvurudur. Bu yanlış tasavvurun temel nedeni ise beslenilen bilgi kaynaklarıdır.
Aynı kitabı okuyanlar birbirlerinin boğazına sarılıyorsa, problemi başka yerde değil, kaynağa yaklaşım biçiminde aramak gerekir.
Epistemoloji ve teknik meseleler ertelenebilir. Fakat etik meseleler ertelenemez. Üretmeyen zihinlerin başkalarının ürettiklerini kullanmaktan başka bir alternatifleri yoktur.
Entelektüel çölleşmeyi aşmak uzun soluklu ve sabırlı bir çalışmayı gerektirir. Bu alanda başlatılan çalışmaların derinleştirilmesi acil ihtiyaçlarımızın başında gelmektedir.
Bizler hayata, İslam’a, dünyaya, tarihe, topluma, siyasete, insanlığa ve İslami harekete bütüncül bir bakış açısıyla yaklaşmalıyız. Parçalar önemlidir, lakin bütün oluşturduklarında parçalar çok daha değerlidir.
“Din Allah’ın oluncaya kadar” demek, “herkesin canı, malı, dini, ırzı ve aklı emniyette olana kadar“ demektir. Bu ifadeyi başka şekilde değerlendirmek önemli sorunlara yol açacaktır.
Karşı karşıya bulunduğumuz sorunlara karşı bir mazeret üretme hakkımız yoktur. Öncelikle bu sorunları konuşma cesaretimizin olması gerekir.
Bilmeliyiz ki, kader isteyene yol gösterir, istemeyeni ise sürükler.
Ümit var olmak için umudu hak etmemiz gerekir. Umut azlığı, yılgınlık, ufuk darlığı mücadele ruhumuzu tüketiyor.
Köleleştirme sadece dışarıdan gelmez. Soru sormanızı ve düşünmenizi engelleyerek de sizi köleleştirebilirler. Bir insan için en büyük zulüm onun aklını, fikrini ve yüreğini yok saymaktır.
Hiç bir sistemde olmadığı kadar İslam, ahlaka önem vermiştir, bu anlamda tam olarak ‘İslam ahlaktır’ diyebiliriz.
Kadercilik ve teslimiyetçiliğin dayatılmasıyla insanların akletmesi zayıflatılmış ve bir tehdide dönüşmüştür.
Müslüman dünya inanç değerlerinin ortaya koyduğu ahlaki değerleri yeterince sahiplenmediği, yeni ahlaki kavramlar üretemediği için iflas etmiştir ve böyle bir kriz içine girmiştir.
Her ne kadar bugün İslam dünyası, evrensel sorunlara bir alternatif olarak görülmüyor olsa da İslam bu sorunların çözümü için bir alternatiftir. Bunu Müslümanların yapması gerekir.
Eğitim alanında önemli problemler yaşıyoruz. Ezberci, slogan üreten- derinlikten yoksun eğitim çalışmalarından bir şey beklemek doğru değildir.
Sohbet ve vaaz kültürüne dayalı bir eğitim çalışması da eksiktir.
Kültürel mirasımız bizim için taklit edilecek bir şey değil; üzerine yaslanarak geliştirmemiz gereken bir kuluçkadır.
Gerek akademi gerek sanayi, düşünce alanından insanların uzun vadeli çözümlere yatırım yapması ve o sözün bu coğrafyadan sadece Müslümanlara değil, tüm dünyaya bir öneri olarak sunulması gerektiğini düşünüyoruz.
İnsan ancak bilgi ve adaletin hâkim olduğu bir âlemde saadeti yakalayabilir. İslam ümmeti olarak sorumluluklarımızla donanıp birbirimize yaslanarak sorunlarımızı çözebiliriz. Geçmişe öykünmeden bugünü ve yarını inşa etmeyi temel sorumluluk olarak görüyoruz. Müminlerin sahada olması hakkaniyetle davranmaları için önemli bir fırsattır.
Yapılanmalarımızı bilgi ve basirete dayalı olarak gerçekleştirmeliyiz. Bu minvalde sadece kendi birikimimizle değil, insanlık birikimiyle barışmamız gerekiyor. Hikmet müminin yitiğidir.
İslami hareket sadece bilgiye dayalı bir hareket değildir. Aynı zamanda yüzyıllar içinde oluşmuş bir irfan birikimine de dayanmaktadır.
İslam dünyasının tarihsel bir hafızası vardır. Nevzuhur değildir. Var olanı doğru değerlendirir. Üzerine koyar ve geleceğe bir miras bıraktığı bilinciyle hareket eder.
İlerleyen, gelişen ve büyüyen bir İslami hareket geçmişi, mirası değerlendiren ve gelecek ufkuyla anı inşa edendir.
Yaşadığımız kapitalist dünyayı sadece zekâtı öne sürerek çözemeyiz.
İslam’ın ahlak ve siyaset anlayışı, sadece toplumu, ekonomiyi yönetmek değil, aynı zamanda ekolojik ve çevresel sorunlarla da ilgilenmektir.
Pasif iyi aktif kötünün en büyük destekçisidir. Aktif kötü karşısında yeryüzündeki tüm iyilerle birlik halinde hareket etmeliyiz. Konformizm büyük bir beladır.
Mağduriyet dili doğru değildir. Çünkü genellikle bizler mağduriyet diline yaslanarak mazeret üretme yoluna gideriz.
Cinsiyetçilik asla kabul edilemez. Çünkü ırkçılığın bir başka boyutudur.
Anayasa farklı kimlikleri bir araya getiren, çoğulcu nitelikle kimlikler üstü bakış açısıyla kimlikleri koruyan bir sözleşmedir.
Toplumun içinde güven kazanarak işlerimize devam etmeliyiz. Bunun için sivil yapılar olarak siyasetle ilkesiz iş tutmamalıyız.
Dinimizin yerini ve farklılığını görebilmek için diğer dinleri öğrendiğimiz teoloji merkezlerimiz olmalıdır.
İslam dünyası olarak güveni yeniden tesis etmemiz gerekmektedir. Çünkü bizi millet olarak bir arada tutan şey güvendir.
Biz yaşadığımız yerlerle anlam kazanırız.
Selamımıza muhtaç olan mazlumları mağdurları unutamayız. Ümmet olarak selamını almadığımız, selama durmadığımız, selam vermediğimiz hiçbir yetim, öksüz, mazlum, muhacir kalmayıncaya kadar selamı yaymamız gerekir.
Yeryüzünün kitabında toplanan insanlar olarak yeryüzünü inşa etme sorumluluğunu yerine getirecek bir geleneği canlı tutmak zorundayız.
Anadolu Platformu olarak hayata yaklaşımımız alacaklı gibi değil, verecekli gibidir. Teşkilatlarımızda toplum menfaati, her daim kişisel menfaatin önündedir.
Gelecek, düşünen, düşündüğüyle eyleyen, rahatından vazgeçen insanların ve hareketlerin olacaktır. Bu potansiyelin bizde var olduğuna inanıyoruz.
Emeği geçen herkese teşekkürü bir borç biliyoruz.
Anadolu Platformu Tertip Komitesi